Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
NÂFİLE NAMAZ KILMANIN MEKRUH OLDUĞU VAKİTLERİ TESBİTTE ÖLÇÜ
Farz namazların kılınması mekruh olan üç vakitte nâfile namaz kılmakta mekruhtur. Bunlardan başka sırf nâfile namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler de vardır. Bunları bilmek, her Müslüman için gereklidir. Çünkü dinimizin hoş görmediği vakitlerde ibadet yapmak tecviz edilmemektedir. Binâenaleyh şu vakitlerde nâfile namaz kılmak mekruhtur:
a) Tan yerinin ağardığı zamandan güneşin doğduğu vakte kadar olan müddet:
Bu vakitte sabah namazının sünnetinden başka nâfile namaz kılınamaz.
b) İkindi namazı kılındıktan sonra güneşin batmasına kadar olan vakit.
c) Akşam namazının farzından evvel:
Bu kerahet Hanefî mezhebine göredir.
d) Bayram namazlarından önce:
Ramazan ve kurban bayramlarında evde veya camide nâfile namaz kılmak mekruhtur.
e) Bayram namazlarından sonra:
Bu kerahet, sadece câmi ile alâkalıdır. Bayram namazı eda olunduktan sonra evde nâfile namaz kılınabilir.
f) Cuma günü hatip minbere çıktığı zaman:
Hatip hutbeyi irat edip farzı kıldırasıya kadar nâfile namaz kılmak mekruhtur.
g) Farz namazlar için kamet getirildiği sırada:
Bu hükümden sabah namazının sünneti müstesnadır. Bu namaz, vacip derecesinde kuvvetli bir sünnet olduğundan, hüküm dışı tutulmuş bulunmaktadır.
h) Arafatta cem'u takdim suretiyle, Müzdelife'de cem'u tehir yoluyla kılınan iki namazlar arasında:
Arafat'ta öğle namazı ile ikindi namazı birleştirilirken öğle namazının son sünneti ile ikindinin sünneti kılınmaz. Müzdelifede akşam namazı ile yatsı namazı cem'u tehir suretiyle kılınırken akşam namazının sünneti ile yatsının ilk sünneti de kılınmaz.
i) Vaktin daraldığı sırada:
Kılınacak farz namazın vakti pek daraldığı zaman nâfile namazla iştigal, farzın vaktinin çıkmasına yol açabilir. Bu sebeple o sırada nâfile namaz kılmak mekruhtur.
k) İdrar ve büyük abdest sıkıntısı bulunduğu zaman^1.
Böyle bir durumda huzur içinde namaz kılmak mümkün olmaz. Bu sebebe atfen bahsi geçen hâlde nâfile namaz kılmak mekruhtur.
(1)Nûrul-îdâhs. 43-44
Eserin yazarı: Mehmed Emre Eser: Müslümanca yasama sanati 3
Müslümanca yasama sanati 3
- ÖNSÖZ
- NİYYETTE ÖLÇÜ
- PEYGAMBERLERİN SAYISINI TESPİTTE ÖLÇÜ
- MÜNÂFIKIN ALÂMETLERİNİ TESBİTTE ÖLÇÜ
- İKİ YÜZLÜLÜĞÜN FARKLI TARAFLARI VE SORUMLULUK ÖLÇÜLERİ
- İHLÂS BAHSİNDE "MUHLİS" İLE "MUHLAS"I TEFRİKTE ÖLÇÜ
- İSTİBRÂ VE İSTİNCÂDA FIKHİ ÖLÇÜLER
- HAYIZ, LOHUSALIK VE İSTİHÂZA KANLARINI TEFRİKTE ÖLÇÜ
- ABDEST VE GUSULDE SAÇ,KAŞ VE BIYIKLARIN ALTINA SUYU ULAŞTIRMANIN HÜKMÜ
- ABDEST ALIRKEN PARMAK ARALARINI HİLALLAMAKTA ÖLÇÜ
- ÇIPLAK AYAK ÜZERİNE MESH EDİLİP EDİLEMİYECEĞİNDE ÖLÇÜ
- TEMİZLEME YOLLARINDAN İSTİHALEDE FIKHÎ ÖLÇÜ
- YIKANMASI KABİL OLUP DA SIKILMASI MÜMKÜN OLMAYAN NECİS ŞEYLERİ TEMİZLEMEDE ÖLÇÜ
- GÜLMENİN ABDESTİ BOZMASINDA FIKHÎ ÖLÇÜLER
- EZAN VE İKAMETİN HANGİ NAMAZLAR İÇİN MEŞRÛ VE KİMLER İÇİN SÜNNET OLDUĞUNU TESBİT VE TEFRİKTE ÖLÇÜ
- SÜNNETİ CAMİDE KILACAK KİMSENİN DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
- İMAMA UYAN KİMSENİN ONA TÂBİ OLACAĞI VE OLAMAYACAĞI HUSUSLARI TESBİTTE ÖLÇÜ
- SEFERE ÇIKAN KİMSE İÇİN DEĞİŞEN HÜKÜMLER
- SEFERİLERDE VATAN DEĞİŞİKLİĞİNDE ÖLÇÜ
- BEŞ VAKİT FARZ NAMAZIN EDASI İÇİN MÜSTEHAP OLAN VAKİTLER
- İFTİTAH TEKBİRİNİN SAHİH OLMASINDA ÖLÇÜ
- NAMAZLA İLGİLİ MES'ELELERDE KADIN İLE ERKEK ARASINDAKİ FARKLAR
- NAMAZI BOZMAYI MEŞRU KILAN HALLERDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- SAFLARIN DÜZGÜNLĞÜNÜ TESBİTTE ÖLÇÜ
- FARZ NAMAZ İÇİN KAMET GETİRİLEN BİR CAMİDE DAHA ÖNCE KENDİ BAŞINA NAMAZA DURMUŞ OLAN KİMSE NASIL HAR
- TESBİH NAMAZININ EDASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- İKTİSAT İLE CİMRİLİĞİ TEFRİKTE İLMÎ ÖLÇÜ
- KADININ TAHSİL YAPMASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- MÂTEM