Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
SÜNNETİ CAMİDE KILACAK KİMSENİN DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
Camiler ve mescidler, farz namazların cemâatle kılnması için inşa edilmiş bulunmaktadır. Bu sebeple sünnetlerin evde kılınması daha uygundur. Sünneti camide eda etmek dileği ile gelen bir kimse, onu edaya müsait bir zaman varsa sünneti kılar. Aksi halde, değişik ihtimalleri dikkate alarak şöyle hareket eder:
a) Müezzin kamete başlamış ise camiin içinde veya son cemâat mahallinde sünneti edâ eder.
b) Müezzin kamet hazırlığında ise, bu kimsenin sünnete başlaması mekruhtur. Bu kerahetin sebebi, "cemâate muhâlefet ediyor"
şeklinde bir telâkkînin doğması ihtimalidir. Bu gibi bir ithama sebep olabilecek davranıştan sakınmak lâzımdır.
c) Camiye giren kimse imamı farza başlamış olarak bulursa, farzdan hiçbir şeyi kaçırmayacağından tamamen emin bulunsa bile, hemen imama uyar ve camiin içinde sünnet kılmakla meşgul olmaz. Camiin dışında iken imamın farza başladığını anlarsa, rek'ati kaçırma korkusu varsa yine imama uyar. Böyle bir endişe bulunmaması hâlinde, önce sünneti kılıp sonra imama iktidâ eder(1).
Bu şekilde hareket etmekle hem sünneti edâ, hem de imama iktidâ faziletini birleştirmiş olur.
Bu hususta sabah namazının sünneti için istisnai bir hüküm vardır. Şöyle ki: Sünneti evde kılmadan camiye giren bir kimse imamı farza durmuş bir hâlde bulsa, farza tehiyyatta bile yetişeceğinden ümitli ise, saflardan uzak bir mahalde sünneti edâ eder, daha sonra imama uyar. Sabah namazının sünneti, namazların evvelinde veya sonunda bulunan sünnetlerin en kuvvetlisi ve vacip derecesinde bulunan bir "sünnet-i müekkede"dir. Şâyet sünnet kılmakla meşgul olurken imama yetişebileceğinden emin değilse, hemen imama uyar. Çünkü cemâatle namaz kılmanın sevabı, sabah namazının sünnetinin sevabından daha faziletlidir.
(1) Nimetül-İsiâm (kitâbüssalât) s. 477
(2) "Cemâatle kılınan namaz, münferiden kılınan namazdan yirmiyecii derece
üstün olur" mealindeki hadis-i şerif bu görüşün delili olmaktadır.
Eserin yazarı: Mehmed Emre Eser: Müslümanca yasama sanati 3
Müslümanca yasama sanati 3
- ÖNSÖZ
- NİYYETTE ÖLÇÜ
- PEYGAMBERLERİN SAYISINI TESPİTTE ÖLÇÜ
- MÜNÂFIKIN ALÂMETLERİNİ TESBİTTE ÖLÇÜ
- İKİ YÜZLÜLÜĞÜN FARKLI TARAFLARI VE SORUMLULUK ÖLÇÜLERİ
- İHLÂS BAHSİNDE "MUHLİS" İLE "MUHLAS"I TEFRİKTE ÖLÇÜ
- İSTİBRÂ VE İSTİNCÂDA FIKHİ ÖLÇÜLER
- HAYIZ, LOHUSALIK VE İSTİHÂZA KANLARINI TEFRİKTE ÖLÇÜ
- ABDEST VE GUSULDE SAÇ,KAŞ VE BIYIKLARIN ALTINA SUYU ULAŞTIRMANIN HÜKMÜ
- ABDEST ALIRKEN PARMAK ARALARINI HİLALLAMAKTA ÖLÇÜ
- ÇIPLAK AYAK ÜZERİNE MESH EDİLİP EDİLEMİYECEĞİNDE ÖLÇÜ
- TEMİZLEME YOLLARINDAN İSTİHALEDE FIKHÎ ÖLÇÜ
- YIKANMASI KABİL OLUP DA SIKILMASI MÜMKÜN OLMAYAN NECİS ŞEYLERİ TEMİZLEMEDE ÖLÇÜ
- GÜLMENİN ABDESTİ BOZMASINDA FIKHÎ ÖLÇÜLER
- EZAN VE İKAMETİN HANGİ NAMAZLAR İÇİN MEŞRÛ VE KİMLER İÇİN SÜNNET OLDUĞUNU TESBİT VE TEFRİKTE ÖLÇÜ
- SÜNNETİ CAMİDE KILACAK KİMSENİN DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
- İMAMA UYAN KİMSENİN ONA TÂBİ OLACAĞI VE OLAMAYACAĞI HUSUSLARI TESBİTTE ÖLÇÜ
- SEFERE ÇIKAN KİMSE İÇİN DEĞİŞEN HÜKÜMLER
- SEFERİLERDE VATAN DEĞİŞİKLİĞİNDE ÖLÇÜ
- BEŞ VAKİT FARZ NAMAZIN EDASI İÇİN MÜSTEHAP OLAN VAKİTLER
- İFTİTAH TEKBİRİNİN SAHİH OLMASINDA ÖLÇÜ
- NAMAZLA İLGİLİ MES'ELELERDE KADIN İLE ERKEK ARASINDAKİ FARKLAR
- NAMAZI BOZMAYI MEŞRU KILAN HALLERDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- SAFLARIN DÜZGÜNLĞÜNÜ TESBİTTE ÖLÇÜ
- FARZ NAMAZ İÇİN KAMET GETİRİLEN BİR CAMİDE DAHA ÖNCE KENDİ BAŞINA NAMAZA DURMUŞ OLAN KİMSE NASIL HAR
- TESBİH NAMAZININ EDASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- İKTİSAT İLE CİMRİLİĞİ TEFRİKTE İLMÎ ÖLÇÜ
- KADININ TAHSİL YAPMASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- MÂTEM