Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
ABDEST VE GUSULDE SAÇ,KAŞ VE BIYIKLARIN ALTINA SUYU ULAŞTIRMANIN HÜKMÜ
Abdestte belirli uzuvların (yüz, kollar ve ayakların) yıkanması, gusülde vücudun tamamının arıtılması gerekmektedir. Abdestteki mükellefiyet, "fağsilû" emr-î ilâhisiyle; gusüldeki farziyet, "fettahherû"
emr-i celili ile farz kılınmıştır1).
"Gasil", suyu derinin dışı yüzü üzerine iletmek ve ıslatmaktır. Oğalamak şart değildir. Su damlamazsa ona yıkama denilemez. Damlamanın asgarisi iki katredir. Tathirde, yıkanması gereken yerlerin, oğlamak suretiyle tertemiz hâle getirilmesi icap etmektedir. Farklı ifadelerle vâki olan bu mükellefiyetlerden, vücudun her tarafında olmasa bile, bazı noktalardan fiil ve hükümde farklar bulunmaktadır. Şöyle ki:
a) Kaşların ve bıyıkların diplerine suyu ulaştırmak, gusülde farz ise de abdestte sünnettir.
b) Sakallar sık olur, bakıldığı zaman derisi görülmeyecek durdumda bulunursa, abdestte üzerinin yıkanması yeterli olur. Gusülde oğuşturarak diplerini suyun ulaştırılması gerekir.
c) kadınların saçları örülmüş durumda ise sadece baş üzerindeki kısmın ve diplerinin yıkanması ile farz yerine gelmiş olur. Baştan aşağı sarkan örülmüş kısımların çözülmesi gerekmez. Örülmüş durumda değilse hepsinin yıkanması icap eder. Erkeklerin uzun saçlarının her tarafını yıkamak farzdır. Örülmüş durumda saçı olsa onlarında açılıp ve sökülüp yıkanılması lâzımdır5).
Abdest almaya "hadesden taharet" adı verilmektedir. Bu ifâde, görülmesi mümkün olmayan itibari bir mülevveslikten temizlik olmaktadır. Bunun ile "necasetten tahharet"i birbirine karıştırmamalıdır. Necasetten taharette pislik iyice giderilinceye kadar yıkamak ve icabına göre oğalamak veya silmek gerekirse de abdestte temizliğe engel teşkil eden kirlilik, daha evvel izale edilebilmiş olacağından, görülemez durumdaki hadesi gidermek için bir defa yıkamak kâfi gelir. İkinci ve üçüncü yıkamalar sünnettir.
(1) Bakınız: Sûre-i Mâide 6
(2) Hak Dini Kur'ân Dili c. 2 s. 1587
(3) Merakı (-felâh s. 16
(4) Büyük İslâm İlmihâli, taharetle ilgili bölüm, madde: 139/12
(5) Büyük İslâm İlmihâli, taharetle ilgili bölüm, m
Eserin yazarı: Mehmed Emre Eser: Müslümanca yasama sanati 3
Müslümanca yasama sanati 3
- ÖNSÖZ
- NİYYETTE ÖLÇÜ
- PEYGAMBERLERİN SAYISINI TESPİTTE ÖLÇÜ
- MÜNÂFIKIN ALÂMETLERİNİ TESBİTTE ÖLÇÜ
- İKİ YÜZLÜLÜĞÜN FARKLI TARAFLARI VE SORUMLULUK ÖLÇÜLERİ
- İHLÂS BAHSİNDE "MUHLİS" İLE "MUHLAS"I TEFRİKTE ÖLÇÜ
- İSTİBRÂ VE İSTİNCÂDA FIKHİ ÖLÇÜLER
- HAYIZ, LOHUSALIK VE İSTİHÂZA KANLARINI TEFRİKTE ÖLÇÜ
- ABDEST VE GUSULDE SAÇ,KAŞ VE BIYIKLARIN ALTINA SUYU ULAŞTIRMANIN HÜKMÜ
- ABDEST ALIRKEN PARMAK ARALARINI HİLALLAMAKTA ÖLÇÜ
- ÇIPLAK AYAK ÜZERİNE MESH EDİLİP EDİLEMİYECEĞİNDE ÖLÇÜ
- TEMİZLEME YOLLARINDAN İSTİHALEDE FIKHÎ ÖLÇÜ
- YIKANMASI KABİL OLUP DA SIKILMASI MÜMKÜN OLMAYAN NECİS ŞEYLERİ TEMİZLEMEDE ÖLÇÜ
- GÜLMENİN ABDESTİ BOZMASINDA FIKHÎ ÖLÇÜLER
- EZAN VE İKAMETİN HANGİ NAMAZLAR İÇİN MEŞRÛ VE KİMLER İÇİN SÜNNET OLDUĞUNU TESBİT VE TEFRİKTE ÖLÇÜ
- SÜNNETİ CAMİDE KILACAK KİMSENİN DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
- İMAMA UYAN KİMSENİN ONA TÂBİ OLACAĞI VE OLAMAYACAĞI HUSUSLARI TESBİTTE ÖLÇÜ
- SEFERE ÇIKAN KİMSE İÇİN DEĞİŞEN HÜKÜMLER
- SEFERİLERDE VATAN DEĞİŞİKLİĞİNDE ÖLÇÜ
- BEŞ VAKİT FARZ NAMAZIN EDASI İÇİN MÜSTEHAP OLAN VAKİTLER
- İFTİTAH TEKBİRİNİN SAHİH OLMASINDA ÖLÇÜ
- NAMAZLA İLGİLİ MES'ELELERDE KADIN İLE ERKEK ARASINDAKİ FARKLAR
- NAMAZI BOZMAYI MEŞRU KILAN HALLERDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- SAFLARIN DÜZGÜNLĞÜNÜ TESBİTTE ÖLÇÜ
- FARZ NAMAZ İÇİN KAMET GETİRİLEN BİR CAMİDE DAHA ÖNCE KENDİ BAŞINA NAMAZA DURMUŞ OLAN KİMSE NASIL HAR
- TESBİH NAMAZININ EDASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- İKTİSAT İLE CİMRİLİĞİ TEFRİKTE İLMÎ ÖLÇÜ
- KADININ TAHSİL YAPMASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- MÂTEM