Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
NAMAZLA İLGİLİ MES'ELELERDE KADIN İLE ERKEK ARASINDAKİ FARKLAR
İbadetle mükellefiyette ve kulluk vazifelerinin ifasında erkek ile kadının arasında bazı farklar bulunmaktadır. Bu husustaki ölçü, kadının hâline uygun şeklin seçilmiş olduğunu göstermektedir. Bu noktadan hareketle namazla ilgili meselelerdekî farkları açıklamaya çalışalım.
a) İftitah tekbirindeki fark:
Erkek, başparmağının ucunu kulağının yumşağına değecek kadar kaldırır.
Kadın, iftitah tekbirini alırken, parmak uçları omuz hizasına gelecek şekilde ellerini göğüs hizasına kadar kaldırır.
b) Kıyamdaki fark:
Erkek, iftitah tekbirini alınca, sağ elinin baş ve küçük parmaklarını sol elinin bileği üzerinde halkalanacak şekilde bağlar ve her iki elini göbeğinin altına kor.
Kadın, iftitah tekbirini aldığı zaman, ellerini göğsünün üzerine kor ve sağ eli sol elinin üzerinde bulunur.
c) Rukûdaki fark:
Erkek, başı iie arkası düz olacak şekilde, ellerini dizlerinin üzerine koyarak rukûu eda eder. El parmaklarının arası açık olarak dizlerini tutar.
Kadın, rüku hâlinde» parmakların T açmaz ve dizlerini tutmaz. O, ellerini dizlerinin üzerine koymakla yetinir.
d) Secdedeki fark:
Erkek, secdeye vardığı zaman, karnını uyluklarından ayırır, kollarını yere döşemez ve yanlarından açmış bir hâlde tutar.
Kadın, secde hâlinde, toparlanır ve karnını uyluklarına yapıştırarak secde eder. Bu tarz, onun tesettürüne daha uygun bulunmaktadır^.
e) Kırâet hususundaki fark:
Kendi başına namaz kılan bir erkek, gece namazlarının farzında, dilerse açıktan okuyabilir.
Kadın, imam olmaya ehliyeti bulunmadığı için, gündüz ve gece namazlarındaki kırâeti gizli olur.
f) Oturuştaki fark:
Erkek, kâ'de-i ûlâ ve ka'de-i ahîrede sol ayağını yere döşer ve sağ ayağını dikerek oturur.
Kadın, teverrük hâlinde oturur. "Teverrük", ayakları sağ tarafa yatık bulundurmak suretiyle yere oturmaktır. Bu tarz oturuşta ayaklar sağ tarafa çıkarılır.
g) İmamlık hususundaki fark:
Erkek, imamlık için aranılan şartlara sahip bulunuyorsa, erkek ve kadın cemâate imamlık yapabilir.
Kadın, erkelere imamlık yapamaz. Kadınlara imamlık yapmasında da kerahet vardır.
h) Cuma ve bayram namazlarındaki fark:
Erkek, bu namazların vücubunun şartları kendisinde mevcut ise, cuma namazına gitmesi farz; bayram namazına gitmesi vacip olur.
Kadın, cuma ve bayram namazı ile mükellef tutulmamıştır. Dilerse cuma ve bayram namazına gidebilir ve kılacağı cuma, o günün öğle namazı yerine geçer.
i) Şef enlikteki fark:
Erkek, 90 km. lik mesafesi bulunan bir yere gitmeye karar verip yola çıktığında seferilik hükmü başlar.
Kadın, kocası ile birlikte yola çıktığı zaman, kast ve kararında müstekil sayılmamıştır. Seferi olabilmesi için, kocasının niyyetine tâbi bulunmaktadır.
k) Geçmiş namazların kazasındaki fark:
Müslüman bir erkeğin namazı geçmiş olsa onu mutlaka kaza etmekle mükelleftir.
Kadın, temiz sayıldığı günlerde geçirdiği namazlarını kaza etmek mecburiyetinde ise de, hayız ve lohusalık hâllerinde kılamadığı namazları ödemekle mükellef tutulmamıştır.
I) Birbirinin cenazesini yıkamaktaki fark:
ErKeK/vetat etmiş bulunan Karısını yıkayamaz... Çünkü Kadının ölümü ile nikâh bağı tamamen kopmuş olur. Onu yıkayacak bir kadın bulunamazsa, kocası eline bir bez sararak teyemmüm ettirebilir.
Kadın, vefat eden kocasını yıkayabilir. Çünkü ölüm hâdisesinden dört ay on gün sonrasına kadar nikâhın eseri devam etmektedir.
m) Kefen hususundaki fark:
Erkek için sünnet bulunan kefen; gömlek, izâr ve lifâfe olmak üzere üç kattır. Kadın cenazesi için bunlara ilâveten "baş örtüsü ve göğüs bağı" olmak üzere iki fazlalık vardır.
Eserin yazarı: Mehmed Emre Eser: Müslümanca yasama sanati 3
Müslümanca yasama sanati 3
- ÖNSÖZ
- NİYYETTE ÖLÇÜ
- PEYGAMBERLERİN SAYISINI TESPİTTE ÖLÇÜ
- MÜNÂFIKIN ALÂMETLERİNİ TESBİTTE ÖLÇÜ
- İKİ YÜZLÜLÜĞÜN FARKLI TARAFLARI VE SORUMLULUK ÖLÇÜLERİ
- İHLÂS BAHSİNDE "MUHLİS" İLE "MUHLAS"I TEFRİKTE ÖLÇÜ
- İSTİBRÂ VE İSTİNCÂDA FIKHİ ÖLÇÜLER
- HAYIZ, LOHUSALIK VE İSTİHÂZA KANLARINI TEFRİKTE ÖLÇÜ
- ABDEST VE GUSULDE SAÇ,KAŞ VE BIYIKLARIN ALTINA SUYU ULAŞTIRMANIN HÜKMÜ
- ABDEST ALIRKEN PARMAK ARALARINI HİLALLAMAKTA ÖLÇÜ
- ÇIPLAK AYAK ÜZERİNE MESH EDİLİP EDİLEMİYECEĞİNDE ÖLÇÜ
- TEMİZLEME YOLLARINDAN İSTİHALEDE FIKHÎ ÖLÇÜ
- YIKANMASI KABİL OLUP DA SIKILMASI MÜMKÜN OLMAYAN NECİS ŞEYLERİ TEMİZLEMEDE ÖLÇÜ
- GÜLMENİN ABDESTİ BOZMASINDA FIKHÎ ÖLÇÜLER
- EZAN VE İKAMETİN HANGİ NAMAZLAR İÇİN MEŞRÛ VE KİMLER İÇİN SÜNNET OLDUĞUNU TESBİT VE TEFRİKTE ÖLÇÜ
- SÜNNETİ CAMİDE KILACAK KİMSENİN DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
- İMAMA UYAN KİMSENİN ONA TÂBİ OLACAĞI VE OLAMAYACAĞI HUSUSLARI TESBİTTE ÖLÇÜ
- SEFERE ÇIKAN KİMSE İÇİN DEĞİŞEN HÜKÜMLER
- SEFERİLERDE VATAN DEĞİŞİKLİĞİNDE ÖLÇÜ
- BEŞ VAKİT FARZ NAMAZIN EDASI İÇİN MÜSTEHAP OLAN VAKİTLER
- İFTİTAH TEKBİRİNİN SAHİH OLMASINDA ÖLÇÜ
- NAMAZLA İLGİLİ MES'ELELERDE KADIN İLE ERKEK ARASINDAKİ FARKLAR
- NAMAZI BOZMAYI MEŞRU KILAN HALLERDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- SAFLARIN DÜZGÜNLĞÜNÜ TESBİTTE ÖLÇÜ
- FARZ NAMAZ İÇİN KAMET GETİRİLEN BİR CAMİDE DAHA ÖNCE KENDİ BAŞINA NAMAZA DURMUŞ OLAN KİMSE NASIL HAR
- TESBİH NAMAZININ EDASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- İKTİSAT İLE CİMRİLİĞİ TEFRİKTE İLMÎ ÖLÇÜ
- KADININ TAHSİL YAPMASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- MÂTEM