Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
HAYIZ, LOHUSALIK VE İSTİHÂZA KANLARINI TEFRİKTE ÖLÇÜ
Kadının tenâsül uzvundan çıkan ve bazı hükümlerin değişmesine sebep teşkil eden kanlar, üçe ayrılmaktadır:
I- Hayız kanı:
Bir hastalık olmaksızın veya çocuk doğurmaksızm muayyen müddetler içinde rahimden gelen kandır.
Hayzın en az müddeti üç, en uzun süresi on gündür. Bu iki müddet arasında görücelek kanlar da "hayız kanı"dır. Bu müddet içinde kanın devamlı gelmesi şart değildir. 3-10 günlük müddet arasında kısa veya uzun süre devam edebilir.
İki âdet arasındaki temizliğe "tuhur" denilir. Temizlik hâlinin en az süresi onbeş gündür. Tuhur, bundan daha kısa olamaz, daha uzun olabilir.
Kanının rengi Kırmızı, siyah, yeşilimsi toprak renginde veya bulanık olabilir.
II- Nifâs (lohusalık) kanı:
Kadının çocuk doğurmasını müteakip gelen kandır. Nifâs kanını en azı için belirli bir müddet yoktur. En fazla devamı ise kırk gündür. Bazı kadınlar ilk doğumda on, onbeş veya yirmi gün kan gördükten sonra kanama son bulur. Binâenaleyh, onların lohusalık müddeti bu kadar olmuş sayılır. Bundan sonra boy abdesti alıp namazını kılar. Ramazan ayında ise orucunu tutar.
Nifâs müddeti içinde görülen temizlik de nifastan sayılır. Meselâ bir önceki doğumda yirmibeş gün kan gören bir kadın, daha sonraki doğumda onbeş gün kan görecek olsa, bundan sonra beş gün hiç kan gelmese ve daha sonra beş gün daha kan görse, arada geçen beş gün temizlik süresi de lohusahktan sayılır.
III.İstihâza kanı:
Rahimden değil de bir damardan gelip tenâsül uzvu yoluyla akan kandır.
Bu tarife göre mes'eleye değişik yönlerden yaklaşacak olursak şu kanlaı aa "istihâza" sayılır:
a) Bir kadında üç günden az, on günden fazla müddetle gelen
kan, hayız değil, ihtihaza kanıdır.
b) Hâmile olan bir kadından doğumdan önce zuhur eden kan, ihtahaza kanı sayılmaktadır.
c) Henüz dokuz yaşına basmamış bir kız çocuğundan gelen kanda istihâza kanıdır.
Bu kan diğer uzuvlardan gelen kan gibidir. Bununla sadece abdest bozulur. Devamlı olursa o kadın özür sahibi sayılır. Müstehâza addedilen bir kadın, namazını terk ve orucunu tehir etmez. Evli ise cinsî mukarenet haram olmaz.
Eserin yazarı: Mehmed Emre Eser: Müslümanca yasama sanati 3
Müslümanca yasama sanati 3
- ÖNSÖZ
- NİYYETTE ÖLÇÜ
- PEYGAMBERLERİN SAYISINI TESPİTTE ÖLÇÜ
- MÜNÂFIKIN ALÂMETLERİNİ TESBİTTE ÖLÇÜ
- İKİ YÜZLÜLÜĞÜN FARKLI TARAFLARI VE SORUMLULUK ÖLÇÜLERİ
- İHLÂS BAHSİNDE "MUHLİS" İLE "MUHLAS"I TEFRİKTE ÖLÇÜ
- İSTİBRÂ VE İSTİNCÂDA FIKHİ ÖLÇÜLER
- HAYIZ, LOHUSALIK VE İSTİHÂZA KANLARINI TEFRİKTE ÖLÇÜ
- ABDEST VE GUSULDE SAÇ,KAŞ VE BIYIKLARIN ALTINA SUYU ULAŞTIRMANIN HÜKMÜ
- ABDEST ALIRKEN PARMAK ARALARINI HİLALLAMAKTA ÖLÇÜ
- ÇIPLAK AYAK ÜZERİNE MESH EDİLİP EDİLEMİYECEĞİNDE ÖLÇÜ
- TEMİZLEME YOLLARINDAN İSTİHALEDE FIKHÎ ÖLÇÜ
- YIKANMASI KABİL OLUP DA SIKILMASI MÜMKÜN OLMAYAN NECİS ŞEYLERİ TEMİZLEMEDE ÖLÇÜ
- GÜLMENİN ABDESTİ BOZMASINDA FIKHÎ ÖLÇÜLER
- EZAN VE İKAMETİN HANGİ NAMAZLAR İÇİN MEŞRÛ VE KİMLER İÇİN SÜNNET OLDUĞUNU TESBİT VE TEFRİKTE ÖLÇÜ
- SÜNNETİ CAMİDE KILACAK KİMSENİN DİKKAT EDECEĞİ ÖLÇÜLER
- İMAMA UYAN KİMSENİN ONA TÂBİ OLACAĞI VE OLAMAYACAĞI HUSUSLARI TESBİTTE ÖLÇÜ
- SEFERE ÇIKAN KİMSE İÇİN DEĞİŞEN HÜKÜMLER
- SEFERİLERDE VATAN DEĞİŞİKLİĞİNDE ÖLÇÜ
- BEŞ VAKİT FARZ NAMAZIN EDASI İÇİN MÜSTEHAP OLAN VAKİTLER
- İFTİTAH TEKBİRİNİN SAHİH OLMASINDA ÖLÇÜ
- NAMAZLA İLGİLİ MES'ELELERDE KADIN İLE ERKEK ARASINDAKİ FARKLAR
- NAMAZI BOZMAYI MEŞRU KILAN HALLERDE FIKHÎ ÖLÇÜLER
- SAFLARIN DÜZGÜNLĞÜNÜ TESBİTTE ÖLÇÜ
- FARZ NAMAZ İÇİN KAMET GETİRİLEN BİR CAMİDE DAHA ÖNCE KENDİ BAŞINA NAMAZA DURMUŞ OLAN KİMSE NASIL HAR
- TESBİH NAMAZININ EDASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- İKTİSAT İLE CİMRİLİĞİ TEFRİKTE İLMÎ ÖLÇÜ
- KADININ TAHSİL YAPMASINDA DİKKATE ALINACAK ÖLÇÜLER
- MÂTEM