Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
11. Konu : Şerefli Kimselerle Kötülerin Sabırları Arasındaki Fark
Her insanın, noşuna gitmeyen baz. şeylere ister istemez sabretmesi gerekir. Fakat şerefli bir kimse, sabrın sonucunun güzel olduğunu bildiği için isteyerek sabreder. Çünkü sabreden övülür, sızlanan yerilir. Şerefli kimse bilir ki, sabretmediği takdirde, sızlanması kaybolanı geri getirmez, başa gelen musibet ve felaketi kaldırmaz. Mukadder olanı defetmenin, mu kadder olmayanı elde etmenin çaresi yoktur. Sızlanmanın za rarı faydasından daha çoktur.
Akıllılardan biri dedi ki, «ahmak, bir ay ağlayıp sızlandıktan sonra sabreder. Akıllı ise, musibet başına geld'ği anda sabreder.» Nitekim denilmiştir kî, bir İşın sonunda varacağı yer, başlangıçtaki yeridir. Buna göre, bir İşin sonu sabır olunca, ahmağın sonunda yapacağını, akıllınfn başlangıçta yapması ne kadar güzeldir.
Akıllılardan bîri dedi kî, şerefli kimselerin sabn gibi sabretmeyen, hayvanlar gibi bağırır. Şerefli kimse, musibete bakar, eğer sızlanma musibeti gideriyorsa, bu sızlanma faydalıdır, eğer musibeti gidermiyorsa musibeti ikiye katlamış olur.
Kötü kimse, zorla sabreder, sızlanmanın, ah of çekmenin etrafında dolaşır, bunların kendisine hiçbir fayda vermediğini görür de dövülmek İçin bağlananın sabrı gibi sabreder. Şerefli kimse, Allah'ın taatında sabreder. Kötü kimse ise şeytanın taatında sabreder. Kötü kimseler, neva ve arzularının taatında insanların en sabırlılarıdırlar. Rablarının taatında ise, İnsanların en sabırsızlarıdırlar. Kötü kimse, şeytanın taatında malını sarfetmeye en büyük sabrı gösterir. AJlah taatında malını sarfetmeye en küçük sabrı gösteremez. Nefsinin arzusu ve düşmanının rızası İçin bütün meşakkatlara katlanmaya sabreder. Fakat Allah rızası-için en küçük bir meşakkata sabredemez. O, günah işlerken kendisine yapılan eza ve cefalara sabreder, fa-. fat Allah uğrunda kendisine yapılan eza ve cefalara sabredemez. Hatta, kendisine eza ve cefa edileceği korkusuyla Allah İçin iyiliği emredip, kötülüğü yasaklamaktan kaçınır. Nefsinin ve nevasının arzusunu tatmin için namusunu dahi korumaz. Yine nefsinin arzu ve istekleri için nefsini ve makamını feda etmeye sabreder. Fakat Allah'ın rızasında ve taatında hiçbir şeyini sarfetmeye yanaşmaz. Şeytana itaatde ve nefsin arzu ve İsteklerinde herşeyinİ sarfetmeye çok sabırlıdır. Allah uğrunda malını sarf etmeye en küçük bir sabrı gösteremez. İşte böy-Jclcri en kötü kimselerdir. Böyle kimseler Allah katında şerefsiz kimselerdir. Şerefli kimseler, kıyamet gününde şahitlerin huzuruna çağrıldığında kötü kimseler onlardan ayrılacaklardır. Çünkü kıyamet günü, iyi kimselerle kötülerin ayrılacağı gündür. [12]
Eserin yazarı: İbn Kayyım El-Cevziyye Eser: Sabredenler ve şükredenler
Sabredenler ve şükredenler
- GİRİŞ
- Sabrın Fazileti
- 1. BÖLÜM: SABIR VE SABREDENLER
- 01. Konu : Sabrın Lügat Manası, Kelimenin Türetilişi Ve Çekimi
- 02. Konu : Sabrın Hakikati Ve Bilginlerin Bu Konudaki Sözleri
- 03. Konu : Sabrın İlişkilerine Göre İsimlerinin Açıklanması
- 04. Konu : Sabretmek Sabrettirmek, Sabrı Kazanmak Ve Karşılıklı Sabrı Tavsiye Etmek.
- 05. Konu : Yerlerine Göre Sabrın Kısımları
- 06. Konu : Hevâ Ordusuna Karşı Koyması, Ondan Aciz Olması - Kuvvetli Ve Zayıf Olmasına Göre Sabrın K
- 07. Konu : İlişkili Olduğu Konulara Göre Sabrın Kısımları
- 08- Konu : Beş Hükme Göre Sabrın Bölümlere Ayrılması
- 09- Konu : Sabrın Derecelenilin Farklılıkları
- 10. Konu : Övülen Ve Yerilen Sabrın Kısımları
- 11. Konu : Şerefli Kimselerle Kötülerin Sabırları Arasındaki Fark
- 12. Konu : Sabra Yardım Eden Sebepler.
- 13. Konu : İnsanın Hiçbir Durumda Sabırdan Uzak Bulunamayacağı Hakkında
- 14. Konu : Safarin Nefislere Çok Ağır Gelmesi
- 15. Konu Sabır Hakkındaki Ayet-İ Kerîmeler
- 16. Konu : Scbur Hakkındaki Hadîs-İ Şerifler
- 17. Konu : Sabrın Fazileti Hakkında Sahabenin Ve Tabiinin Sözleri
- 18. Konu: Musibetler Karşısında Ağlamak -Feryad-U Figan Etmek Elbiseleri Yırtmak Cahiliye Devri Sö
- 19. Konu : Sabır; İmanın Yarısıdır; İman İki Sınıfdir, Bir Sınıfı Sabır, Diğer Sınıfı Şükürdür
- 20. Konu : Sabır İle Şükürden Hangisinin Daha Faziletli Ve Üstün Olduğunun Tartışılması
- Şükrün Faziletli Ve Üstün Olduğunu İddia Edenlerin Delilleri
- Kulun Amelleri Allah'ın Nimetlerinden Birine Bile Karşılık Olamaz
- Şükrün Sabır Üzerine Üstünlüğü
- Şükür Allah'ın Kulu Üzerinde Bir Hakkıdır
- Nimeti Görmek
- 2. BÖLÜM: ŞÜKÜR VE ŞÜKREDENLER