Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
HALİFE MUTASIM EN KORKUNÇ ŞEYİ YAPTI:28 AY ZİNDANDA TUTTU VE DAYAK ATTI
Halife Me'mun öldü. Ahmed İbni Hanbel o zaman eli kolu bağlı, kelepçeli bir halde sorguya çekilmek üzere ona götürülüyordu. Fakat Me'mun'un ölümü ile bu belâlı iş tarihlerin mihnet dediği bu işkence bitmedi. Belki aksine daha arttı. Daha sert, daha şiddetli, daha sivri ve daha umumî bir hal aldı. Çünki kardeşi Mu'tasım'a yaptığı vasiyette şu iki şey vardı:
1- Kur'an mahlûktur dâvasını yürütmesi, bundan asla vazgeçmemesi,
2- Ahmed Ebû Duâd'ı yerinde tutup, ona dayanması ve güvenmesi.
Çünki bu dâvanın sahibi o, insanları sultan kuvvetiyle, imtihan ve sorgu şiddetiyle, dayak ve hapis korkusiyle, elini kolunu bağlayıp kelepçe vurmakla Kur'an mahlûktur, diye zorlama fikri ondan gelme.
Mutasım, Me'mun gibi, ilim adamı değildi, o kılıç adamıydı. Boynundan kılıcını çıkarmazdı. Kur'an mahlûktur davasını Ahmed b. Duâd'a bıraktı. Me'mun'un vasiyetini yerine getirmek için, işi istediği gibi yürütsün dedi.
Biliyoruz ki, Me'mun öldüğü zaman Ahmed b. Hanbel yoldaydı. Bağdad'dan sorguya çekilmek üzere zincirler içinde Tarsus'a getiriliyorlardı. (Abbasî Halifeleri bazen Tarsus'da otururdu) Me'mun'un ölüm haberi üzerine Bağdad'a geri götürüldü. Hakkında bir emir çıkıncaya kadar hapsedildi. Bir ara serbest bırakıldı. Sonra Mutasım'ın huzuruna çıkarıldı. Mutasım ona Kur'an mahlûktur dedirtmek için çok uğraştı, zor kullandı, tehdit etti. Fakat ne tergıp, ne tehdit, bunların hiç birinden netice alamadı. Bundan sonra sıra dayağa gelinmiş olacak ki, zindanda defalarca dayak atıldı. Dövülürken bayıldığı olurdu, o zaman ara verirler, ayılınca yine kırbaçlarlardı. Aklı başından gidinceye kadar döverlerdi. Böyle sorguya çekilerek, dayak atılarak 28 ay zindanda kaldı. Kendi görüşlerini zorla kabul ettiremeyeceklerini anlayınca, içlerinde biraz acıma duygusu eseri kalmış ki, acıdılar ve onu serbest bıraktılar. Evine geldi, vücudu yara bere içindeydi. Devamlı dayak yediğinden, zindan hayatı onu bitirmişti.) (99)
___________
(99) Kur'an mahlûk mu, değil mi diye ortaya atılan bu fitne tarihte "Mihnet-i Kur'an" diye anılır. Bu konuda daha geniş ve ilginç bilgi isteyenler Osman Keskioğlu'nun (Kur'an Târihi) adlı eserinin onbeşinci bölümüne (232-244. sahifelere) müracaat etsinler.
Eserin yazarı: Osman Keskinoğlu Eser: Kuranı Kerim Bilgileri
Kuranı Kerim Bilgileri
- ÖNSÖZ
- VAHYİN BAŞLAMASI
- MEKKE ve MEDİNE DEVRİNDE KUR'AN'IN NAZİL OLMASI
- İSLAMA DAVET BAŞLAYINCAKUR'AN-I KERİMİN TESİRİ KARŞISINDA MÜŞRİKLER
- MUKATAAT-I SÜVER (SÛRE BAŞLARI)
- HZ. PEYGAMBERİN EN BÜYÜK MUCİZESİ
- KUR'ANI KERİM'İN MUSHAF HALİNDE CEM'İ
- SÛRE ve AYETLERİN TERTİBİ
- YAZMA VE BASILMIŞ KUR'AN'LAR
- MUSHAF YAZISI VE BU YAZININ GELİŞMESİ
- KIRAAT İLMİ VE KURRÂ'
- YEDİ HARF ÜZERE NÜZUL
- KUR'AN İNKARCILARA MEYDAN OKUYOR
- KUR'AN-I KERİM'İN İ'CAZI
- TEFSİR BAHSİ
- KUR'AN DİNİN ESASIDIR
- KUR'AN VE İLİMLER İSLAMDA DİN VE İLİM NİZÂI YOKTUR
- İLİM VE DİNİN ÖZELLİKLERİ
- KURANDA İLİM VE FENNE AİT İŞARETLER
- İLİM VE DİN BİRBİRİYLE BAĞDAŞAMAZ MI?
- KUR'AN'DAKİ FEN'NE İŞARETLERE TOPLU BİR BAKIŞ
- KUR'AN-I KERİM VE MUCİZELER
- KUR'AN İLİMLERİ
- KUR'AN-I KERİM MAHLUK MU MESELESİ ---KUR'AN MAHLUK MU,DEĞİL Mİ MES'ELESİ NASIL BAŞLADI?--
- MUTEZİLENİN İDDİALARI
- ME'MUN DEVRİNDE MUTEZİLE YÜZ BULDU
- ME'MUN'UN,HALKI KUR'AN MAHLÛKTUR DEMEYE ZORLAMASI
- BU TEHDİT KARŞISINDA İKİ KİŞİ KANAATINDAN DÖNMEDİ: İBN-İ HANBEL VE İBN-İ NUH
- BU FIRTINA KOPARAN MEKTUPLARI ME'MUNYAZMIŞ OLAMAZ, ONLAR EBÛ DUÂD'IN İŞİ
- BU İŞİN BAŞ SORUMLUSU EBÛ DUÂD'DIR
- İMAM AHMED'E DAYAK ATILDI
- AHMED'İN HAKLI OLDUĞU YÖNÜ OLDUĞU GİBİ MUTEZİLE'NİN DE HAKLI YANI VAR; ANCAK TUTUMU YANLIŞ
- HRİSTİYANLARIN MÜSLÜMANLARI ŞAŞIRTMAK İÇİN PLANLARI -- BUNA BİR ÖRNEK
- MUTEZİLE'NİN BU YOLU TUTUMU ÇOK HATALI
- HALİFE MUTASIM EN KORKUNÇ ŞEYİ YAPTI:28 AY ZİNDANDA TUTTU VE DAYAK ATTI
- MUTASIM SONRADAN DERS OKUTMASINA MÜSAADE ETTİ,VÂSIK DAYAK ATMADI AMA DERSİNİ YASAKLADI
- VÂSIK VE EBÛ DUÂD, VERECEK CEVAP BULAMIYORLAR
- TAHRİF İDDİALARI
- KUR'AN VE İSLAM HAKKINDA BAZI BATILILARIN GÖRÜŞLERİ
- BAŞLICA KAYNAKLAR