Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
ME'MUN DEVRİNDE MUTEZİLE YÜZ BULDU
Me'mun Halife olunca Mutezile onun çevresini sardılar. Bütün haşiyesi, etrafındaki adamlar onlardandı. Onları kendine yaklaştırdı, yanına aldı. Onlara son derece saygı gösterir, ikram ve izazda bulunurdu. Hattâ rivayete göre, Mutezile'nin ileri gelenlerinden Ebû Hişam, onun yanına girince, yerinden biraz kımıldanırmış, neredeyse ona ayağa kalkacak. Halbuki ondan başka kimseye karşı böyle bir hareket yapmazmış!
Halife Me'mun'un Mutezîle'ye bu kadar meyletmesinin, bu derece onlar yanlısı olmasının sebebi şudur: Me'mun, Ebu Hüzeyl Allaf'ın talebesidir. Dinler ve Fırkalar hakkında onda okurdu. Ebû Huzeyl ise, Mutezilenin başıdır.
Me'mun, o zaman âdet olduğu üzere, milletler, dinler hakkında münakaşa ve münazara meclisleri kurup tartışmalar yapılınca, Mutezile karşılarındakilere üstün gelirler, yarışı kazanırlardı. Çünki akıllarını işleterek herşeyi incelerlerdi. Bu yüzden Me'mun üzerinde büyük tesir bırakmışlardı. Onlardan beğendiklerini kendisine muhâsib alır, onlarla konuşur, müşavere eder, istediğini vezir yapardı. Özellikle aralarından Ahmed b. Ebû Duâd'ı (240 H./854 M.) son derece tutar, onu himaye eder, lütuf ve ihsanda bulunurdu. O derece ki, kardeşi Mutasım'a onu umurunda müşavir yapmasını bile vasiyet etmiştir. Vasiyette şöyle demektedir:
"Ebû Abdullah Ahmed b. Duâd'ı kendinden ayırma, uzak tutma. Bütün işlerinde onu müşavir yap. O senin için bu mevkie lâyıktır."
Mutezile, halife nezdinde itibarlarının bu kadar arttığını görünce onun Kur'an'ın mahlûk olduğunu ilân etmesi için çalışmaya başladılar. Böylece kendi mezheblerini yayacaklar, akıllarınca umum halkın takdirini kazanacaklardı. Mutezile'nin bu arzusunu Me'mun uygun buldu ve Hicri 212/Miladi 827 yılında Kur'an'ın mahlûk olduğu görüşünü açıkladı. Ancak herkesi bu konuda serbest bıraktı. Mesele münakaşa ediliyordu. Me'mun delillerini ortaya döküyor, davasını savunuyordu. İnancında, kanaatında herkes serbestti. Kimse, uygun görmediği, aklının yatışmadığı bir düşünceyi kabule zorlanmıyordu.
Eserin yazarı: Osman Keskinoğlu Eser: Kuranı Kerim Bilgileri
Kuranı Kerim Bilgileri
- ÖNSÖZ
- VAHYİN BAŞLAMASI
- MEKKE ve MEDİNE DEVRİNDE KUR'AN'IN NAZİL OLMASI
- İSLAMA DAVET BAŞLAYINCAKUR'AN-I KERİMİN TESİRİ KARŞISINDA MÜŞRİKLER
- MUKATAAT-I SÜVER (SÛRE BAŞLARI)
- HZ. PEYGAMBERİN EN BÜYÜK MUCİZESİ
- KUR'ANI KERİM'İN MUSHAF HALİNDE CEM'İ
- SÛRE ve AYETLERİN TERTİBİ
- YAZMA VE BASILMIŞ KUR'AN'LAR
- MUSHAF YAZISI VE BU YAZININ GELİŞMESİ
- KIRAAT İLMİ VE KURRÂ'
- YEDİ HARF ÜZERE NÜZUL
- KUR'AN İNKARCILARA MEYDAN OKUYOR
- KUR'AN-I KERİM'İN İ'CAZI
- TEFSİR BAHSİ
- KUR'AN DİNİN ESASIDIR
- KUR'AN VE İLİMLER İSLAMDA DİN VE İLİM NİZÂI YOKTUR
- İLİM VE DİNİN ÖZELLİKLERİ
- KURANDA İLİM VE FENNE AİT İŞARETLER
- İLİM VE DİN BİRBİRİYLE BAĞDAŞAMAZ MI?
- KUR'AN'DAKİ FEN'NE İŞARETLERE TOPLU BİR BAKIŞ
- KUR'AN-I KERİM VE MUCİZELER
- KUR'AN İLİMLERİ
- KUR'AN-I KERİM MAHLUK MU MESELESİ ---KUR'AN MAHLUK MU,DEĞİL Mİ MES'ELESİ NASIL BAŞLADI?--
- MUTEZİLENİN İDDİALARI
- ME'MUN DEVRİNDE MUTEZİLE YÜZ BULDU
- ME'MUN'UN,HALKI KUR'AN MAHLÛKTUR DEMEYE ZORLAMASI
- BU TEHDİT KARŞISINDA İKİ KİŞİ KANAATINDAN DÖNMEDİ: İBN-İ HANBEL VE İBN-İ NUH
- BU FIRTINA KOPARAN MEKTUPLARI ME'MUNYAZMIŞ OLAMAZ, ONLAR EBÛ DUÂD'IN İŞİ
- BU İŞİN BAŞ SORUMLUSU EBÛ DUÂD'DIR
- İMAM AHMED'E DAYAK ATILDI
- AHMED'İN HAKLI OLDUĞU YÖNÜ OLDUĞU GİBİ MUTEZİLE'NİN DE HAKLI YANI VAR; ANCAK TUTUMU YANLIŞ
- HRİSTİYANLARIN MÜSLÜMANLARI ŞAŞIRTMAK İÇİN PLANLARI -- BUNA BİR ÖRNEK
- MUTEZİLE'NİN BU YOLU TUTUMU ÇOK HATALI
- HALİFE MUTASIM EN KORKUNÇ ŞEYİ YAPTI:28 AY ZİNDANDA TUTTU VE DAYAK ATTI
- MUTASIM SONRADAN DERS OKUTMASINA MÜSAADE ETTİ,VÂSIK DAYAK ATMADI AMA DERSİNİ YASAKLADI
- VÂSIK VE EBÛ DUÂD, VERECEK CEVAP BULAMIYORLAR
- TAHRİF İDDİALARI
- KUR'AN VE İSLAM HAKKINDA BAZI BATILILARIN GÖRÜŞLERİ
- BAŞLICA KAYNAKLAR