Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
Sabır İle Şükür İmanın Binekleridir
Zenginlik, fakirlik, bela ve afiyetten her biri AllahMan kullan için bir ibtila ve bîr imtihandır. Bunlarla kullann sabırları ve şükürleri imtihan edilir. Buna göre sabır ile şükür imanın binekleri olup, İman ancak bunlara yüklenir. Her mü'mi-nin sabretmesi ve şükretmesi lazımdır. Sabır İle şükürden her biri yerine göre daha cidaldir. O halde sabır »sabredilecek yerlerde daha efdaldır. Şükür de şükredilecek yerlerde daha ef-daldir. Sabnn sabredilecek yerlerde, şükrün şükredilecek yerlerde efdal olması bunlardan her birinin, diğerinden ayn olması iarzedildiğine göredir. Ama sabır, şükrün manasının bir cüzü ve şükür de sabrın manasının bîr cüzü olursa, bunlann ikisi birleşerek bir hakikat olur. Nitekim bu yukarıda açıklanmıştı. Buna göre bunlardan birinin diğerinden üstün olması, ancak bunlardan birinin diğerinden ayn olması halindedir. Birinin diğerinden ayrı olması ise ancak zihinde kabul edilir, yoksa dışarıda bîri diğerinden ayrı olarak bulunmaz. Fakat şu şekilde sabır ile şükür birbirinden ayrılabilir, kulun bazen sözlerinde, iç ve dış amellerinde sabn şükrü üzerine galip olup bütün kuvvetlerini, nefsini Allah için men etmeye ve hapsetmeye sarfettiği vakit, o kulun nefsinde sabırdan başkasına yer bulunmaz. Kulun bazen sözlerinde, iç ve dış amellerinde şükrü, sabrı üzerine galip olup, irade ve amel kuvveti nefsini men etme ve hapsetme kuvvetinden daha kuvvetU olup o kulun nefsinde şükürden başkasına yer bulunmaz. Buna göre sabırla, şükrü iki şahsa benzetebiliriz. Bunlardan biri nefsine hakim, nefsini kötü istek ve arzulanndan haps ve men etmeye muktedir musibetlere karşı şikayeti azdır. İşte bu şahsın en büyük İşi sabırdır. Diğer şahıs ise cömert olup, malım hayır yollannda sarf edendir. Bazı kimselerin nefsi sabır kuvvetinden zayıftır. Nefsin iki kuvveti vardır. Biri sabır, men olunma, nefsi tutma kuvvetidir. Diğeri ise malını sarf etme, hayır işleme ve nefsi olgunlaştıran fiilleri yapma kuvvetidir. İşte nefsin olgunluğu bu iki kuvvetin nefsinde toplanmasına bağlıdır. Bu konuda insanlar dört kısma ayrılır. En üstün kısım kendisinde bu iki kuvvetin toplandığı kısımdır. En aşağı kısım kendisinde bu iki kuvvetin bulunmadığı kısımdır. İnsanlardan kiminin sabır kuvveti, iş yapma ve malını hayır yolunda sar-fetme kuvvetinden daha mükemmeldir. İnsanlardan kiminin ise iş yapma ve malını hayır yolunda sarf etme kuvveti, sabır kuvvetinden daha mükemmeldir. Şükür, sabır üzerine üstün kılımrsa, ya bir makamın diğer makama tercih edilmesi veya sabır ile şükürden her birinin diğerinden ayrılması itibany-ladır. Sabırla şükrün tam açıklanması, şükreden zengin ile sabreden fakir meselesinin açıklanmasına bağlıdır. Biz bu mesele için bir bab tahsis edip orada işin doğrusunu açıklamaya çalışalım. [9]
Eserin yazarı: İbn Kayyım El-Cevziyye Eser: Sabredenler ve şükredenler
Sabredenler ve şükredenler
- GİRİŞ
- Sabrın Fazileti
- 1. BÖLÜM: SABIR VE SABREDENLER
- 2. BÖLÜM: ŞÜKÜR VE ŞÜKREDENLER
- 21. Konu : Sabır İle Şükür Arasındaki Hüküm Ve Sabredenlerle Şükredenler Arasındaki Fark
- Sabrın Hakikati Şükrün Hakikattna Girer
- Fakirlerin Zenginlerden Önce Cennete Gireceklerine Dair Hadis-İ Şerifler
- Zenginlik İle Fakirlik, Güzel Amel İçin Birer İmtihandır
- Övünme İki Nevidir:
- Dünya Salih Kimseler İçin İyi, Kötü Kimseler İçin İse Fena Bir Yurttur.
- Dünya Hayatının Kur'an'ı Kerim'deki Misali
- Sabır İle Şükür İmanın Binekleridir
- 22. Konu : Şükreden Zengin Mi Sabreden Fakir Mi Daha Faziletlidir?
- 23. Konu: Sabreden Fakirlerin Üstün Olduklarına Dair Kitaptan Hadisi Şerif D En Ve Eserlerden Delill
- Dünyanın Hakikatini Açıklayan Misaller
- 24. Konu: Şükreden Zenginlerin Üstün Olduklarınıileri Sürenlerin Kitaptan, Hadis-İ Şerifden Ve Eserl
- 25. Konu : Sabra Zıd Olan, Onu Bozan Ve Yeren İşler
- 26. Konu : «Sabır» Ve «Sektir» Allah'ın İsimi Erindendir
- Hatime