Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
01.Mütercimin Mukaddimesi
Allah (Celle Celâlûhü) hem adildir, hem hakimdir. Onun hikmeti, kainatta faidesizlik ve fazlalığa yer vermemiştir. Bu hikmetinin gereği her millete, ilmi bir meseleyi ilham eder, dolayısıyle diğerlerine de o meseleyi dillerine tercüme etmeyi emreder. O mesele tercüme edilip her millete mâl olunca en kısa bir yoldan insanlık âlemi ilim, irfan içine girmiş olur. Cehalet ve fakirlik karanlıklarından kurtulur. Allah'ın hem adaleti hem hikmeti gerçekleşmiş olur.
Bu Allah'ın kainata koyduğu bir kanundur. Kainatta hiç bir şey fazla ve yersiz değildir. Bir şey zahiren çirkin görünse de altında bir çok güzel gerçekler saklıdır. Ölüm gibi!..
Eski çağlardaki insanlık, kainat'm kanunlarından uzak, karışıklık olan vahşete yalan olduklarından, bu gibi ilhamlara mazhar olamadıkları gibi, tercüme etme imkanları da yoktu. Onun için Allah' her bir kavme ayrı bir Peygamber gönderirdi. Fakat İslam'ın gelmesiyle beşeriyet sosyal hayata girdi, bir millet hükmüne geçti, bir Peygamber hepsine kafi geldi. Bu sefer tercümeye ihtiyaç hasıl oldu.
îşte bu sosyal vazife'den bir numune olarak «Vahy'in mazhan Peygamber Efendimizin» lisaniyle aydınlanan kabir alemi hakkında olan bu kitabı tercüme ettim.
Bir iki ufak tercüme hariç bu benim ilk tercüme ettiğim eser sayılır. Terceme tekniği olarak, asla bağlı kalmamayı esas edindiğim, ve dillerin simetrik olmadığını bildiğim halde, aslma bağlı kaldım, diyebilirim. Çünkü, Peygamber efendimizin ağzından çıkan hadislerin çoğu,Cevami'ul-kelim»dir, özlü ve kapsamlı ifadelerdir. O özelliklerini kaybetmemek için tercemede çoğunlukla simetrik sistemi (aslına benzer şekil) esas aldım.
Ayrıca, kitap 800 sene önceki üslupla telif edildiği için ister istemez tercemesine rekâket verdi.
Kitabın içindeki, hadis ve hadiselerin güvenilir olup olmadığını, bizzat müellif tmam Süyûti'den sormak lazım. Kendisi de hadislerin. çoğunu mutemed hadis kitaplarından nakletmektedir. Hadiselere ge^ Ünce; madem insanlık aleminde öyle olaylar zaman zaman görünmektedir ve aklen öyle şeylerin olması muhal değildir, tüm olarak onları red etmeye gerek yoktur. Meğer Ki, bu asrın maddeciliğinin tesirinde kalmış olunsun.
Malumdur ki, Kur'an gayba inanmayı bir esas, bir fazilet, insan ruhunun bir basireti olarak gösteriyor.
Bir defa, insan gaybi şeyleri kabul ettikten sonra, artık bu dünya kanunlarına alışmış olan zihnine sığdıramadığı şeyleri red etmesi gerekmez.
islâm kitaplarında, maddecilik, sayısız deliller ile çürütüldüğün- flen, burada delil getirmeye ihtiyaç hisetmiyorum.
Yanlız, kitab'ın içinde geçen, ruh, melek, cin evsafı ve gayb aleminin çeşitli meseleleri ve sahabenin sözleri ve diğer alimlerin görüşleri, izah, tahkik ve tarif isteyen konulardır. Her birisi, başlı başına bir kitap olacak kadar yorum ve ispatlama gerektiriyor. Şimdilik vaktim müsait olmadığından yanlız bir numune göstereceğim, îşte:
«Peygamber Efendimiz Mirac'a çıktığında gayb aleminde faiz yiyenleri görmüş, onların Firavun milleti yolunda olduklarını beyan etmiş». Bu-.meâldeki satırları tercüme ederken kendi kendime sordum : Neden Nemrut milleti değil de Firavun milleti. Sonra baktım, faizciliğin en fazla hakim olduğu asır bu yaşadığımız asırdır ve eski tarihte, medeniyet olarak bu asra en fazla benzeyen Firavun medeniyetidir.
Demek Peygamber Efendimiz, kendisinden 2000 sene önce ve sonrayı görmüş. Demek gördüğü herşey haktır. Bize- düşen O'na uymak... O'nun sünnetini yaşamak, dünyada ve ahirette huzur ve saadet bulmaktır. îman Allah'tandır, vesvese şeytandandır. Allah seke-ratta hepimizi şeytan'in şerrinden kurtarıp, imanla kendisine kavuştursun. Amin.
Bahaeddin Sağlam
Fatih 30.12.1984 [1]
--------------------------------------------------------------------------------
[1] İmam Celaleddin Es-Suyuti, Kabir Alemi, Kahraman Yayınları:7-8.
Eserin yazarı: Celaleddin Es-Suyuti Eser: KABİR ALEMİ
KABİR ALEMİ
- 01.Mütercimin Mukaddimesi
- 02.İmamî Süyûti'nîn Hayatî, Eserleri Ve Hizmetleri
- 03.Mukaddime
- 04.Ölümün Başlangıcı
- 05.Mal Ve Vücuda Bir Zarar Geldiğî Zaman Ölümü İstemek
- 06.Allah'a İtaat İle Geçen Uzun Ömrün Üstünlükleri
- 07.Dînî Bir Fitne Korkusundan Dolayı Ölümü İstemek
- 08.Ölümün Üstünlükleri
- 09.Ölümü Anmak Ve Ona Hazırlanmak
- 10.Ölümü Zikretmeye Yardımcı Olan Şeyler
- 11.Allah'a Hüsnü Zan Etmek Ve Ondan Korkmak
- 12.Ölüm Elçisi
- 13.İyi Sonucun Alametleri
- 14.Ölümün Yaklaşması, Ölümün Keyfiyeti Ve Zorluğu
- 15.Ölüm Hastalığında İnsanın Diyeceği Şeyler
- 16.Ölüm Meleği Ve Yardımcıları Hakkında Gelen Hadisler
- 17.Eceller Her Sene Tayin Edilir
- 18.Ölünün Başında Duran Melek Ve Ruhaniler
- 19.Ölenin Ruhunu Dîğer Ruhların Karşılamaları
- 20.Ölünün Kendisini Yıkayanı, Teçhiz Edeni Tanıması
- 21.Meleklerin Cenazelerle Yürümesi Ve Söyledikleri Şeyler
- 22.Yer Ve Göğün Ölen Mümine Ağlaması
- 23.İnsanin, Yaratıldığı Toprağa Defnedilmesi
- 24.Defin Ve Telkinde Söylenecek Sözler
- 25.Kabir Herkese Daralır
- 26.Kabir
- 27.Ruhların Makarrı = Berzah Âlemi
- 28.Her Gün Ölünün Cennet Veya Cehennemdeki Yeri Ona Gösterilir
- 29.Dirilerin Amelleri Ölülere Arzedîlir
- 30.Ruhu Güzel Makamından Alıkoyan Şey
- 31.Vasiyyet Etme
- 32.Ölüler İle Dirilerin Ruhları Rüyada Görüşür
- 33.Ölüleri Rüyada Gören Ve Hallerini Sorup Öğrenenlerden Bir Miktar Rivayetler
- 34.Ölüler Dirilerin Sövmesinden Eziyet Görürler
- 35.Ölü Üzerine Ağlamakla Eziyet Görür
- 36.Ölünün Kendilerinden Eziyet Gördüğü Diğer Şeyler
- 37.Muhfaza Melekler, Kabri Terketmezler
- 38.Kabirde Ölüye Menfaat Veren Şeyler
- 39.Ölüye Veya Kabrin Üzerine Kur'an Okuma
- 40.Ölü İçin En Güzel Olan Vakitler
- 41.Ölümden Hemen Sonra Cennete Girmeğe Vesile Olan Ameller
- 42.Peygamberler Ve Onlar Gibi Olanlardan Başka Diğer Ölülerin Cesetleri
- 43.Ruhla İlgili Bâzı Meseleler Hakkında Bir Hatime