Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
KESMEDEN EVVEL KURBANDAN MENFAATLENMEK
Bir hayvan kurban olarak belirlendikten sonra kesilmezden evvel yününü kesmek, sütünü içmek, binmek, koşmak veya herhangi bir şekilde ondan dünyevi menfaat temin etmek mekruhtur. Eğer sütünü ve yününü
satarsa parasını tesaddük eder veya kendisi kullanırsa kıymetini tesaddük eder. Kurbanı kestikten sonra maksat hasıl olmuş olduğundan her şeyi ile dilediği gibi menfeatlenebilir. Bayram gününden evvel kesmiş olsa etini yemek de helal olmaz. Tasaddük etmesi lazım gelir. (Dürül muhtar – Reddül muhtar c.6 s.329)
Kurbanın sütünden istifade etmek, etini ve derisini satıp parasını almak, veya demirbaş olmayacak bir şey ile değiştirmek mekruhtur. Şayet böyle bir şey yapılırsa, kıymetini yani kaç para ise o miktarı sadaka olarak vermek gerekir. Peygamberimiz (s.a.v.) Efendimiz şöyle buyurmuştur: “Kurbanın derisini satan kimsenin kurbanı olmaz.” (ez-Zeylâî, Nasbu’r-Râye, 4/218)
Kurbanın et ve derisinden kasap ücreti de verilmez. Yani kasaba, “gel benim hayvanımı kesiver; karşılığında bir miktar et vereyim yahut derisi senin olsun” denilemez. Peki, kasaba et veya deri vermek câiz olmaz mı? Tabii ki câiz olur; ancak, kasaplık ücretini de ayrıca vermek şartıyla... Nitekim Hz. Ali (r.a.)’den şöyle dediği rivâyet edilmiştir: “Resûlüllah (s.a.v.), develer kurban kesilirken başında durmamı, derilerini ve sırtlarındaki çullarını paylaştırmamı emretti. Onlardan herhangi bir şeyi kasap ücreti olarak vermeyi bana yasakladı. Kasap ücretini biz kendimiz veririz.” (Müslim, Hacc, 348)
Kurbanın derisi sadaka olarak verilir veya ondan seccâde ve saire gibi evde kullanılacak bir şey yapılır.Hz. Âişe (r.anhâ) vâlidemizin ve diğer bazı sahâbîlerin kurban derilerinden su tulumu yaptıkları rivâyet edilmiştir. (Müslim, Edâhî, 28)
Kurbanın, kesilmezden evvel yünlerini kırkmak mekruhtur. Eğer kırkılacak olursa, bu yünler de sadaka olarak verilir. Fakat kesildikten sonra yünü yolunup veya kırkılıp kullanılabilir, bu câizdir. (Ö. N. Bilmen, B. İslâm İlm. İst. 1985, s. 413-414)
Eser: Kurban Risalesi
Kurban Risalesi
- Fihrist
- KURBANIN MANASI
- ADEM (A.S) VE İKİ OĞLU İLE ALAKALI AYETİ CELİLELER
- KABİL İLE HABİL’İN KISSASI
- KISSANIN ÖZETİ
- İBRAHİM (A.S) MIN ÇOCUK İLE MÜJDELENMESİ
- İBRAHİM (A.S) MIN KURBAN KISSASI
- BIÇAĞIN KESMEMESİ
- TEŞRİK TEKBİRLERİ
- KURBAN FAZİLETİ İLE ALAKALI BÜYÜKLERİMİZİN MÜBAREK SÖZLERİ
- KEVSER SURESİNİN TEFSİRİ
- SEBEBİ NÜZÜLÜ
- KEVSER SURESİNİN İFADE ETTİĞİ MANALAR
- KURBAN, İSLÂM DİNİNİN ŞEÂİRİNDENDİR
- KURBAN NASIL KESİLİR?
- BESMELE ÇEKMEK ( kesimin helal olmasi)
- KURBANIN HÜKMÜ
- ŞER’İ KESİM
- KURBANIN KESİLME VAKTİ
- KURBANA NİYYET
- KURBANIN NİSABI(Kurban Kesmek kimlere vacip olur,Havace´i asliyye)
- KURBAN PARASI YOKSULLARA TASADDUK EDİLEBİLİR Mİ?
- SEVÂBINI ÖLÜYE BAĞIŞLAMAK ÜZERE KESİLEN KURBAN
- KURBANDA ORTAKLIK
- KESMEDEN EVVEL KURBANDAN MENFAATLENMEK
- KURBAN İÇİN MÜSTEHAP OLAN ŞEYLER
- KURBAN İÇİN MEKRUH OLAN ŞEYLER
- KURBANIN CİNSİ, YAŞI VE KURBAN OLMASINA MANİ AYIPLAR
- NECASET YİYEN HAYVAN VE KURBANIN KAZASI
- KURBAN EDİLMESİ CAİZ OLAN HAYVANLAR
- KURBAN EDİLMESİ CAİZ OLMAYAN HAYVANLAR
- KURBANIN NEV'İLERİ ( Nezrler, Akika kurbani)
- BAZI HÜKÜMLER