Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
DEVLET MEMURİYETİ VE İŞÇİLİK
1539 Bir hizmet akdine dayanarak; meşru bir işde, ücret karşılığı çalışan kimseye "Ecir" (ücretli) denir. Dikkat edilirse bu tarif; hem memuru, hem işçiyi kapsamına almaktadır. İslâm ûleması "icare" konusunda titizlikle durmuştur. İcare; lûgat yönünden "Fiâle" ölçüsünde "ecir"den alınmadır. Menfaat bedeli, ücret gibi manalara gelir. Ayrıca "icâr" (kira) manasına da kullanılmıştır.(283) İslâmi ıstılahta: "Malum bir menfaati, belli bir ücret karşılığında satmaktır"(284) şeklinde tarif edilmiştir.
1540 Yaptıkları hizmetin mahiyeti esas alınarak ücretliler iki kısma ayrılmışlardır:
1) Ecir-i Has (hususi ücretliler)
2) Ecir-i Müşterek (müşterek ücretliler).
1541 HUSUSİ ÜCRETLİLER (ECİR-İ HAS): Sadece hizmet akdi yaptığı şahıs veya hükmi şahıs için çalışan ücretlilere "Ecir-i Has" denilir. Ücrete hak kazanması; hizmet akdinde belirtilen saatlerde hazır bulunmasıyladır. Mesai saatlerinde; bilfiil çalışması şart değildir. Fakat hizmet akdinde belirtilen işi yapmaktan kaçınamaz. Mesela; devlet memurları, fabrika işçileri, bir şahsın koyunlarını gütmek için tutulan çoban vb... Bunlar hizmet akidlerinde belirtilen saatlerde, nefislerini teslim etmişlerdir. Sırf bu sebeble ücrete hak kazanırlar.
1542 MÜŞTEREK ÜCRETLİLER (ECİR-İ MÜŞTEREK): Hizmet akdi yaptığı şahıs veya hükmi şahısla kayıtlı olmayan; başkası için de çalışabilen ücretlilere, "Ecir'i müşterek" denilir. Terzi, marangoz, taksi şoförü, radyo tamircisi vb... Bunların ücrete hak kazanması, belirtilen hizmeti yapmasıyla sınırlıdır.(285).
1543 Kur'an-ı Kerim'de Hz. Musa (as) kıssası anlatılırken; "O ikiden biri: "- Babacığım, dedi. Onu ücretle (çoban) tut. Çünkü ücretle kullandıklarının en hayırlısı. Şüphesiz ki o kuvvetli, emin kimsedir. (Şuayb (as), Musa (as)'ya) Dedi ki: "- Bu iki kızımdan birini, sen bana sekiz yıl ecirlik etmek üzere, sana nikâhlamak istiyorum. Eğer hizmetini on yıla tamamlarsan o da kendinden. (Bununla beraber) arzu etmem ki sana zorluk çektireyim. İnşaallah beni salihlerden bulacaksın"(286) hükmü beyan buyurulmuştur. Burada işveren Hz. Şuayb (as); ecir-i has durumunda olan ise, Hz. Musa (as)'dır. Dikkat edilirse; işçiye "zorluk çektirmemek" ihsas olunmaktadır.
1544 Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Hiç kimse; kendi eli emeğini yemekten hayırlı bir lokma yememiştir. Allah'ın Peygamberi olan Davud Aleyhisselam da, kendi elinin emeğini yerdi"(287) buyurduğu bilinmektedir.
Eserin yazarı: Yusuf Kerimoğlu Eser: EMANET VE EHLİYET
EMANET VE EHLİYET
- Takdim
- ÖNSÖZ
- Genel Bilgiler
- Tevhid ve Sıfat İlmi
- Temizlik Bahsi
- Namaz Bahsi
- Cihad Bahsi
- Oruç Bahsi
- Zekat Bahsi
- Hacc Bahsi
- Kurban Bahsi
- Nikah Bahsi
- Had ve Hudud Bahsi
- Rızk ve Kazanç Temini Bahsi
- RIZK TEMİNİ İÇİN ÇALIŞMANIN (KESBİ'N) MAHİYETİ
- RIZK TEMİN ETMENİN (KESB'İN) SIFATI
- RIZK HANGİ YOLLARLA TEMİN EDİLEBİLİR
- TİCARETLE MEŞGUL OLMAK
- ŞART MUHAYYERLİĞİ VE TAYİNİ
- ALIŞVERİŞTE DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
- ALLAHÛ TEÂLA (CC) VE RESÛLÜ'NE (SAV) KARŞI SAVAŞANLAR:
- PARAYI PEŞİN VERİP MALI VERESİYE ALMAK
- PARAYI, PARA İLE SATMAK VEYA DEĞİŞTİRMEK
- SARF'IN CAİZ OLMASININ ŞARTLARI
- ŞİRKET (ORTAKLIK) NEDİR?
- KAÇ ÇEŞİT ŞİRKET VARDIR?
- ŞİRKET-İ AKD'İN (AKİD ŞİRKETİ'NİN) MAHİYETİ
- SERMAYE ŞİRKETLERİ (ŞİRKETÜ'L EMVAL)
- ŞİRKETÜ'L İNAN
- İŞ GÜCÜ ŞİRKETİ
- ŞİRKETÜ'L VÜCÛH (KREDİ-İTİBAR ŞİRKETİ)
- FASİD ORTAKLIK
- ŞİRKETLERLE İLGİLİ MUHTELİF MESELELER
- MUDARABA'NIN MAHİYETİ
- ZİRAATLE MEŞGUL OLMAK
- ÖLÜ TOPRAKLARIN (MEVAT ARAZİNİN) İHYASI
- CİHAD SONUCU ELDE EDİLEN TOPRAKLAR
- SULH SONUCU ELDE EDİLEN TOPRAKLAR
- ZİRAAT ORTAKLIĞI (MÜZARAA)
- BAĞ-BAHÇE ORTAKLIĞI( MÜSAKAT)
- ARAZİYİ ÜCRETSİZ VERMEK DAHA HAYIRLIDIR
- DEVLET MEMURİYETİ VE İŞÇİLİK
- DEVLET MEMURİYETİ
- İŞ AHKÂMI VE İŞÇİ HAKLARI
- DİĞER KAZANÇ YOLLARI
- HİBE'NİN MAHİYETİ
- GAYR-İ MEŞRU KAZANÇ YOLLARI
- FUHUŞTAN ELDE EDİLEN KAZANÇ
- KUMARDAN ELDE EDİLEN KAZANÇ
- BAŞKASINA AİT MALI ZORLA VEYA HİLE İLE ELE GEÇİRMEK
- Kerâhiyat ve İstihsan (Adab-ı Muaşeret Bahsi)
- Adâlet Bahsi
- Ferâiz (Miras Hukuku) Bahsi
- Çeşitli Meseleler