Kitaplar | Yazarlar | İlmihal | Sohbetler | Hutbeler
HAYVANLARIN İŞLEDİĞİ CİNAYETLER
1361 Resûl-i Ekrem (sav)'in: "Hayvanın yaralaması hederdir"(256) buyurduğu bilinmektedir. Bu sebeble; hayvanın firar ederek kendiliğinden işlediği cinayet ve zarardan sahibi mes'ul değildir. Hanefi fûkahası "Hayvanın suç işlemesi" ile "Hayvanın üzerinde suç işleme (Sürücü'nün Cinayeti)" hadiselerini ayrı ayrı olarak ele almıştır. Bir kimse, köpeğini kışkırtır ve ısırması için salıverirse, cinayeti bizzat tasarladığı için, meydana gelecek zarardan mes'ûl olur. Ancak köpek firar eder, başıboş dolaşırken kendiliğinden bir kimseyi ısırırsa, meydana gelen zarardan sahibi mes'ûl olmaz. Fûkaha; kasden salıverme ve tedbirsiz davranma hallerinin dışında, hayvanın işlediği cinayetten sahibinin mes'ûl olmayacağında ittifak etmiştir.(257)
1362 Hayvanın üzerindeki kimse (sahibi veya sürücüsü); hayvanın çiğneyerek ezdiği, ön ayaklarıyla vurduğu ve ısırdığı zaman, meydana gelerecek zararı tazmin etmekle mükelleftir. Hayvanın işemesinden veya yola terslemesinden meydana gelecek zararları tazmin etmez.(258) Ancak arka ayaklarıyla teptiği veya kuyruğunu vurmak suretiyle meydana getirdiği zararlar hususunda ihtilaf vardır. Trafik kazalarında arabanın sürücüsü (şöför) mes'üldür. meydana gelen zararı tazmin etmekle mükelleftir. Kadı ve ehl-i hibre, suç durumunu dikkate alarak tazminat miktarını tesbit etmekle yükümlüdürler.
1363 Hayvanın üzerindeki kimse (sahibi veya sürücüsü); herhangi bir şahsı öldürürse, keffaret vacip olur. Zira mübaşirdir, yani cinayetin işlenmesine bizzat vesile olmuştur. Hataen öldürülen (maktül) binicinin murisi ise; ona varis olamaz. Çünkü katili mirastan mahrum olur.(259) Hayvanı önünden sürüp giden kimse ile çekip götüren kimse, bunun aksinedir. Onlara keffaret vacib olmaz ve ölümüne sebeb oldukları kimseye varis olabilirler. Çünkü tesebbüben (bir sebeble) öldürme sözkonusu olur. Ancak akılesinin diyet vermesi gerekir. Çünkü bizzat mübaşir (cinayeti işleyen) değilse de, cinayete sebeb olma söz konusudur.
1364 Bir kimse; bir hayvana ağaç veya başka bir vasıta ile (iğne, mıh vs.) dürttüğü için, hayvanın tekmesine hedef olur ve ölürse kanı hederdir.
Eserin yazarı: Yusuf Kerimoğlu Eser: EMANET VE EHLİYET
EMANET VE EHLİYET
- Takdim
- ÖNSÖZ
- Genel Bilgiler
- Tevhid ve Sıfat İlmi
- Temizlik Bahsi
- Namaz Bahsi
- Cihad Bahsi
- Oruç Bahsi
- Zekat Bahsi
- Hacc Bahsi
- Kurban Bahsi
- Nikah Bahsi
- Had ve Hudud Bahsi
- HUDUD KAVRAMININ MAHİYETİ
- SUÇLU TAHKİR EDİLMEZ
- HAD'LERİ KİM TATBİK EDER?
- HUDUD CEZALARININ TASNİFİ
- HADD-İ KAZF
- HADD-İ ŞÛRB (AKIL EMNİYETİ)
- HADD-İ SİRKAT
- HIRSIZLIK CEZASININ (HADD-İ SİRKATIN) KEYFİYETİ
- HIRSIZLIĞIN TASNİFİ
- TA'ZİR CEZASININ TARİFİ VE MAHİYETİ
- MEŞRU MÛDAFA
- CİNAYET NEDİR?
- ÖLDÜRME ÇEŞİTLERİ
- KISASTA UMUMİ BİR HAYAT VARDIR
- KISASIN VACİB OLMASI İÇİN GEREKLİ ŞARTLAR
- KISASIN KEYFİYETİ (KISAS NASIL TATBİK EDİLİR?)
- BİR CEMAATİN; BİR FERDİ ÖLDÜRMESİ
- DİYETİN MAHİYETİ
- DİYETİ KİM ÖDER? (AKILENİN ÖNEMİ)
- FAİL-İ MEÇHUL" CİNAYETLER VE KASAME
- CENİNE KARŞI İŞLENEN CİNAYETLER (GURRE)
- TIBBİ MÛDAHALEDEN DOĞAN ZARARLAR VEYA ÖLÛM
- HAYVANLARIN İŞLEDİĞİ CİNAYETLER
- İHMAL SONUCU ORTAYA ÇIKAN CİNAYETLER
- İNSAN UZUVLARINA KARŞI İŞLENEN CİNAYETLER
- GENEL BİR DEĞERLENDİRME
- Rızk ve Kazanç Temini Bahsi
- Kerâhiyat ve İstihsan (Adab-ı Muaşeret Bahsi)
- Adâlet Bahsi
- Ferâiz (Miras Hukuku) Bahsi
- Çeşitli Meseleler