Cemaatle Namaz Kılmak

Cemaat ile namaz kılmak sünnet-i müekkededir. Me´muminin (imama uyanın) normal namaz niyyetini getirdikten sonra "Uydum imama" de­mesi gereklidir. İmamın imamlık niyetini getirmesi şart değildir. [1]

Cemaatle namaz kılmak Hz. Muhammed (s.a.v.)´in ümmetinin hususi­yetlerinden dir. Beşerin arasında ilk önce cemaatle namaz kılan Peygam­berimiz (s.a.v.)´dir.

Cemaatle namaz kılmak hem kadın hem erkeklere sünnettir.

Cemaatle namaz kılmanın meşruiyetinin delili Allahu Taala´nın şu ayeti kerimesidir:

"(Ey Muhammed) Sen de içlerinde bulunup onlara namaz kıldırdığın zaman, onlardan bir kısmı seninle beraber namaza dursun." (Nisa: 4/102)

İbni Ömer (r.anhüma)´dan rivayete göre, Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyururlar:

"Cemaatle kılınan namaz yalnız kılınan namazdan yirmi yedi derece derece daha efdaldir." [2]

Bir hadisi şeriflerinde peyygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyururlar:

"Bir kimsenin farz bir namaz için camiye yürüyüşü bir hac sevabı gi­bidir. Nafile bir namaz için bir kimsenin yürüyüşü de nafile bir umre se­vabı gibidir."

Başka bir hadislerinde Peygamberimiz (s.a.v.) buyururlar ki;

"Kim Allah için kırk gün cemaat namazının ilk tekbirine ulaşarak kı­larsa kendisine iki berat yazılır. Birisi cehennemden kurtuluş beratı [3] diğe­ri nifaktan kurtuluş beratıdır."

Diğer bir hadis-i şeriflerinde Peygamberimiz (s.a.v.) şöyle buyururlar;

"Kim yatsı namazının ilk tekbirine yetişerek namazını cemaatle kılar-sa, kendisine bir gece yansı namaz kılmış sevabı verilir ve sabah nama­zını da cemaatle kılarsa bütün gece namaz kılmış sevabı verilir."

Ebu Derda, Peygamberimiz (s.a.v.)´in bir hadisini şöyle nakleder: "Bir köyde, bir çölde veya herhangi hır yerde üç kişi bulunur da cema­atle namaz kılmazlarsa şeytan kendilerine musallat olarak galebe eder. Sen cemaate devam et, çünkü kurt koyunlardan yalnız başına geri kalan koyunu kapar." [4]

Peygamberimiz (s.a.v.) Mekke´de kaldığı onüç yılboyunca namazlarını tek başına kılardı. Hicretten sonra cemaatle namaz kılmaya başladı.

Cemaatle namaz kılmak hem erkek hem de kadınlar içindir. Yukardaki hadisi şeriflerde açıkça belirtildiği gibi cemaatle kılınan namaz tek başına kılınan namazdan yirmi yedi derece efdal olduğu çok önemlidir. Hatta mukim erkekler üzerine farzı kifayedir. Yani bir yerleşim yerinde cemaa­tle namaz kılınması farzdır. Bu durumda cemaatle namaz kılanlar yirmi yedi kat daha fazla sevap alırlar. Cemaatle namaz kılmayanlar bu sevap­tan mahrum kalırlar. Ama o yerleşim yerinde cemaatle namaz kılınmazsa o zaman o yerin bütün erkekleri günahkar olurlar.





--------------------------------------------------------------------------------

[1] imanım imamlık myyetını yerine getirmesi şart olmamakla berabeı (normal namaz nıyye-tını getirdikten sonra) "Cemaate imam oldum" ibaresini kullanması sünnettir. Cuma namazında ise "Cemaate imam oldum" demesi zorunludur. Cemaat sayısı 40´tan fazla bile olsa da imamlık niyetini gelumesi gerekir.

[2] Buhari,618, Müslim, 650.

[3] 8i(han,618 Muslini, 650

[4] Ehu Davud, 547 \ e Ihın Hıbbaıı 425




Eserin yazarı: Kadı Ebu Şuca Eser: DELİLLİ ŞAFİ İLMİHALİ

  • Yeni Ekle
Yorumlar (5)

  • müslüman kardeşlerime  - önemli
    abdestin farzları=yüzü yıkamak elleri dirseklerle beraber yıkamak başını dörtte birini mest etmek ayakları topuklalara beraber yıkamak
  •  - çok saolun
    gerçekten teşekkürler ödevime çok katkısı olsun çok saolun
  •  - cemaatle namaz kılarken namazın en sonunda
    cemaatle namaz kılarken namazın en sonunda eller açılıp bir dua ediyorlar ama ben ne okunduğunu bilemiyorum fatiha suresini okuyup amin deyip çıkıyorum bunun aslı nedir acaba şimdiden ALLAH RAZI olsun.
  •  - sen yada bi başkası ben şuna
    sen yada bi başkası ben şuna katılmıyorum ben buna katılmıyorum deme hakkına sahip değil din konusunda o mübarekler bizlerden daha iyi bilirler onlar ALLAH a bizden daha yakınlar biz ancak susarız...
  •  - cevap
    s.a.
    ister hanifi mezhebinde mekruh olsun isterse safii mezhebinde farz olsun. o konu hakkinda ayet yada peygamberimizin bir hadisi varmi? önemli olan o bizim icin . yok safii de böyle yok hanefi de böyle, mezhep bu her alime her hadis ulasmamis ki.mesela ben kendimden örnek vereyim her ne kadar da ben hanefi mezhebine mensubsam parmagim felan kanadiginda tekrar abdest almam neden? cünkü o konu hakkinda sahih hadis var.kan akinca abdest bozulamaz. bana bir erkek degdi diye mesela babam abdestimmi bozulacak? sahih hadis var medem niye ben o hadisi hayatimda uygulamayim. kolaylastiriniz nefret ettirmeyiniz buyurmuyormu allah rasulu. mademki kolayliklar var neden ben zorlari yapayim ki? bu konuda öyle. sen istersen tekrarla istersen tekrarlama 2 si hakkindada sahih haisler var. secenek senin. bir günahida kesinlikle olamaz.

    saygilarla
    islami ilimler enstitüsü ögrencisi...

DELİLLİ ŞAFİ İLMİHALİ